Monday 27 February 2012

Pengalaman sepanjang berada di Rumah Warisan Wahab Arshad


 

Sepanjang perjalanan kami menuju ke Rumah Warisan Wahab Arshad terdapat pelbagai jenis Rumah Warisan lain yang mempunyai rekabentuk rumah yang tersendiri. Namun, Rumah Warisan Wahab Arshad menjadi pilihan kami kerana reka bentuknya menarik perhatian kami. Setelah sampai di lokasi, kami berjumpa dan sesi temuramah dimulakan oleh kami kepada waris yang menjaga Rumah Warisan ini iaitu Puan Normala. 


Pelbagai soalan ditujukan kepada Puan Normala untuk mendapatkan sedikit maklumat berkenaan rumah warisan ini. Asalnya, Rumah Warisan Wahab Arshad ini dibina sendiri oleh En. Wahab Arshad dan seterusnya mewariskan rumah beliau kepada Puan Marlia bt Idin dan sekarang diwarisi oleh anaknya iaitu Pn. Normala sendiri. Puan Normala sangat bersemangat melayan karenah kami sepanjang sesi temuramah diadakan.

Setelah selesai sesi temuramah, kami dibenarkan untuk melawat sekitar kawasan perumahan Wahab Arshad. Kami juga dibenarkan untuk mengambil gambar setiap penjuru rumah. Uniknya Rumah Warisan Wahab Arshad adalah kerana mempamerkan ukiran asli dan masih mengekalkan tradisi melayu. Kami sangat teruja melihat keadaan didalam rumah kerana keunikannya yang asli dan keadaan rumah yang masih kekal dan cantik setelah beberapa tahun dijaga. Selain itu, segala gambar dan maklumat yang kami dapat kami sertakan didalam blog untuk tontonan dan maklumat kepada orang lain. 

Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pn Normala kerana telah memberi kerjasama kepada kami sepanjang sesi temuramah dan memberi kebenaran kepada kami untuk menjalankan tugas kami. Pengalaman sepanjang berada di Rumah Warisan Wahab Arshad tak akan kami lupakan. Semoga Rumah Warisan Wahab Arshad ini menjadi contoh perumahan warisan kepada generasi yang akan datang. Terima Kasih kami ucapkan.

No comments:

Post a Comment